mandag 21. desember 2009

Curiosity often leads to trouble

Noen tenker før de handler, snakker eller tar et valg. Om disse skapningene kan jeg ei berette, da min innsikt i slike er svært begrenset. Det jeg dog kan fortelle om, er den rake motsetningen til et slikt menneske; en person styrt av sine impulser, uten å gi bort en tanke for konsekvensene før det er for sent. 


Nyskjerrighet, vitebegjær eller ren skjær dumskap kan alle føre til de underligste situasjoner, med uante konsekvenser. Det går da vitterlig godt flere ganger enn det ender med ulykke, men noen forklarte meg en gang at det skal meget lite negativt for å skyve bort det fine. Mine tanker ferdes da mot å se muligheten av å ikke innfri sinnets uendelige rekke med spørsmål. For noen kan å kvele trangen til å handle være en løsning for å unngå de skader og skavanker nyskjerrigheten kan føre med seg. For meg er det intet valg. Risikoen for varige mén skremmer meg ikke. Å våge er å miste seg selv i noen sekunder, men å ikke våge er å miste seg selv.
Jeg tar sjansen.















ph:hannah elisabeth


1 kommentar:

Anonym sa...

Pent skrevet. Nysgjerrighet skal verdsettes og føre til handling, enig i at det er viktig i å ta sjanser i livet. Ellers kommer man ikke en vei. Fine ord.